Take Away

Välkommen till Restaurang Akvarellen med härlagade maträtter gjorda på säsongens råvaror!

Här samlas folkhögskolans deltagare, konferens- och hotellgäster samt spontana lunchgäster från både Luleå och Boden för att njuta av vår goda mat.
Måndag till fredag serveras dagens lunch, Restaurang Akvarellens goda husman. Vi har alltid dagens vegetariska rätt på menyn. Efter maten bjuder vi på kaffe och te, och varje fredag lyxar vi till det med en efterrätt på köpet.

Take Away

Matlåda med fisk, potatis och sås. Matlådan står på svart underlag och intill lådan syns ett rött höstlöv.

Take Away

Restaurang Akvarellen jobbar för ett hållbart samhälle och har därför som ett av våra mål att minska matsvinnet i restaurangen. Vill du hjälpa oss att nå målet finns det möjlighet att köpa en matlåda från maten som har blivit kvar från dagens lunch.

Våra ”hållbara matlådor” finns till försäljning efter lunchens slut och i begränsat (varierande) antal. Besök vår reception för att köpa en matlåda.

Gäller så långt lagret räcker.

Hållbarhet är bra

Restaurang Akvarellen jobbar aktivt för att minska matsvinnet och öka vår nivå av hållbar servering. Med ett varierande antal gäster i restaurangen kan det vara svårt att beräkna antal portioner. Ibland har vi över 100 lunchgäster medan det vissa dagar är färre. Vi vill inte att maten ska ta slut under en lunchservering och måste därför laga mat så det räcker till det genomsnittliga antalet gäster vi brukar ha. Det gör att det vissa dagar blir mer mat över än vi önskar.

För att minska det matsvinn som kan uppstå väljer vi därför att sälja färdigpackade matlådor med mat som är kvar vid lunchserveringens slut. På så sätt kan vår goda mat mätta fler, göra nytta och undvika att bli onödigt svinn. Kanske bidrar det även till mer ekonomisk hållbarhet för fler då matlådan har ett lägre pris än dagens lunch?

Utöver matlådor innehåller vår lunchmeny alltid dagens vegetariska eller veganska maträtt för att öka andelen klimatsmarta maträtter och inspirera fler att prova på vegetariska/veganska maträtter. Vi jobbar även så långt det går med säsongens råvaror för att minska vårt klimatavtryck.

Visst finns det mycket kvar att göra men vi tar steg framåt hela tiden och hoppas du är med oss på resan!

Globalt mål nr 12 – Hållbar konsumtion och produktion

Visste du exempelvis att 1/3 av den mat som produceras slängs? Att uppnå hållbar utveckling kräver att vi minskar vårt ekologiska fotavtryck genom att ändra hur vi producerar och konsumerar varor och resurser. Läs om det globala målet och vad du kan göra på sidan globalamalen.se

Källa globalamalen.se

Kontakta vår reception för mer info om Take away

Sunderby folkhögskola

Vi har flera byggnader på vårt område. Se kartan för att hitta rätt. Hotellgäster som anländer efter stängning hänvisar vi till hotellentrén.

Sunderby folkhögskola
boka@sunderbyfolkhogskola.se