Group Created with Sketch.

Konstskolan

Group Created with Sketch.

Konstskolan

Varmt välkommen till en av Sveriges största konstskolor!

Konstskolan

Visste du att vi var den första folkhögskolan i Sverige att erbjuda en renodlad konstutbildning?

1963 fick Roland Larsson i uppdrag att starta upp en konstskola som en del av folkhögskolans verksamhet. Utbildningen var då den första i sitt slag i Sverige.

På den tiden tog skolan emot 16 deltagare och var en treårig utbildning med målet att ”Upptäcka – Uppleva – Ta ställning”. Majoriteten av deltagarna värvades då muntligen till skolan. Idag erbjuder vi en ett- till tvåårig grundutbildning med möjlighet att söka vidare till yrkesutbildningar inom konstnärligt arbete eller konstpedagogik. Vi erbjuder även kursen ”Färg, form och inredning” samt kursen Prova konstskolan. Idag sker antagningen för skolans långa kurser, från och med årskurs 2, genom arbetsprover med årlig kursstart på hösten.

I 60 år har våra verkstäder agerat avstamp för många, idag yrkesverksamma, konstnärer. Här ges du möjlighet att finna just ditt kreativa uttryck och skapande och få verktyg att ha med dig hela livet – oavsett vad du väljer att göra efter avslutad utbildning.

Vi erbjuder utbildningar från nybörjarnivå, där inga förkunskaper krävs, hela vägen upp till yrkesnivå. Många av Konstskolans alumner har valt att, efter avslutad utbildning, studera vidare på till exempelvis bildlärarutbildningen, konsthögskolor, reklam- och designskolor eller arkitektskolor – eller att helt enkelt använda konsten som en kompletterande kompetens i sitt yrke.

Varmt välkomna till Konstskolan på Sunderby folkhögskola i Luleå!

Kurser/utbildningar Konstskolan

• Färg, form och inredning
  • Konstskolan år 1
  • Konstskolan år 2
  • Prova Konstskolan
  • Yrkesutbildning i konstnärligt arbete
  • Yrkesutbildning i konstpedagogik

Studiestart sker varje hösttermin. Läs mer om vardera kurs/utbildning via länken nedan.

Konstskolans verkstäder

• Måleri
  • Teckning
  • Keramik
  • Skulptur
  • Trä- och metall
  • Digital bild och foto
  • Textil
  • Textiltryck
  • Grafik
  • Emalj

Teoretiska block

• Färglära (år 1)
  • Konsthistoria (år 1)
  • Kultur- och samhällsorientering i form av studiebesök samt möjlighet till studieresor (samtliga år)
  • Designblocket (år 2)
  • Marknadsföring (yrkesutbildningarna)
  • Eget företagande (yrkesutbildningarna)

Vill du veta mer om Konstskolan, samarbeta med oss eller komma på studiebesök?

Hör av dig till vår studierektor Henny Kvamsdal eller vår studie- och yrkesvägledare