Visselblåsarfunktion

Det är viktigt att tidigt fånga upp och agera på signaler om eventuella missförhållanden i vår verksamhet. Visselblåsarfunktionen kan användas för att anmäla oegentligheter eller misstanke om missförhållanden som strider mot EU-rätt eller svensk rätt samt andra missförhållanden som det finns ett allmänintresse av att de kommer fram.

Vår förhoppning är att alla som är anställda vid Sunderby folkhögskola upplever att de kan föra en öppen dialog om eventuella problem på arbetsplatsen och i första hand vänder sig till sin chef, överordnad chef eller någon annan chef om frågor uppstår. Om någon upplever att det inte är möjligt att hantera den frågan öppet inom organisationen kan man använda vår visselblåsarfunktion. Den som gör anmälan väljer om hen vill vara öppen med sin identitet eller helt anonym.

Visselblåsarfunktion

Att göra en anmälan

För att göra en anmälan går du in via en extern webbplats (se länk nedan). Välj om du vill slå larm eller om du redan har ett ärende att följa upp ärendet.

Observera att när du registrerar ett ärende den första gången är det viktigt att du behåller den kod som du får för att kunna följa ditt ärende. Har du glömt din kod finns det inget sätt att återskapa koden utan då måste du skapa ett nytt ärende.

Du väljer själv om du vill vara anonym eller inte.

Om den anmälan som gjorts inte bedöms falla under visselblåsarlagen kommer ett svar att lämnas kring detta och därefter rensas anmälan bort efter ungefär en månad. Det innebär att du behöver vända dig till annan passande instans för att få hjälp med ditt ärende.

Vid anmälan som faller under visselblåsarlagen kommer underlaget i utredningen att sparas två år innan det gallras.

Gör en anmälan

Klicka på knappen eller länken nedan för att komma till vår visselblåsarfunktion:

Kontakt vid frågor

Vid frågor om hanteringen och visselblåsarsystemet kan du vända dig till info@sunderbyfolkhogskola.se. Om du hellre vill göra en anmälan vid ett fysiskt möte bokar du tiden via visselblåsarfunktionen. I stället för att berätta om vad som hänt anger du istället hur vi kan komma i kontakt med dig.

Sunderby folkhögskola

Vi har flera byggnader på vårt område. Se kartan för att hitta rätt. Hotellgäster som anländer efter stängning hänvisar vi till hotellentrén.

Sunderby folkhögskola
boka@sunderbyfolkhogskola.se