Varmt välkomna till Galleri Y, konsthallen som för dig ännu närmare konsten.

Utställning "Dåtid, nutid, framtid" av Jan-Erik Falk

Utställning ”Dåtid, nutid, framtid” av Jan-Erik Falk. Fotograf Camilla Niemi.

Galleri Y

I hjärtat på Sunderby folkhögskola finner du Galleri Y. Med Konstskolan vägg i vägg presenterar vi varje månad nya spännande utställningar signerade både externa och interna konstnärer. Här visar även årligen Konstskolans årskurs 2 upp sina arbetsprover och yrkesutbildningen i konstnärligt arbete upp sina examensalster.

Galleri Y har fri entré och det behövs ingen anmälan för att besöka våra vernissager och utställningar.
Du finner galleriet direkt vid huvudentrén.

Inför varje utställning arrangeras en vernissage som är öppen för alla att besöka. På  vernissagen brukar konstnären delta för att berätta om utställningen och verken, det bjuds även på alkoholfri dryck och snacks.

Varmt välkomna!

Har du frågor om Galleri Y? Hör av dig till Henny Kvamsdal.

En vernissage är en öppningsceremoni för en utställning på museum, konstgalleri eller liknande institution. Ordet vernissage är franska och betyder ”fernissning, lackering”. Ordet kommer från den tiden då konstnärerna fernissade sina målningar, när de gjorde detta precis innan öppningen av en utställning luktade det fernissa om utställningslokalen, därav namnet. Källa: Wikipedia