Varmt välkomna till Sunderby folkhögskola i Luleå!

Vi värnar om hela människan och bildning för alla, oavsett om det handlar om en kurs, en lunchservering eller ett projekt. Hur du än möter oss hoppas vi att du känner den omtanke och värme vi vill förmedla till dig.

Platsen

Södra Sunderbyn, Luleå

Sunderby folkhögskola finner ni i Södra Sunderbyn, Luleå kommun. Ett område med rofyllda omgivningar och med närhet till världsarvet Gammelstads kyrkstad. Södra Sunderbyn ligger ca 20 minuter med bil från Boden. Här i Luleå kommun och Norrbottens län kan man njuta av snörika vintrar och midnattssol på sommaren. En fantastisk plats att bo och arbeta på.

Vår verksamhet har med åren utökat från endast kurser och utbildningar till att även erbjuda restaurang, hotell, konferens, galleri, projektavdelning och resurscentrum. Allt detta finner ni i ett flertal byggnader på vårt område.

Byggnader

Sunderby folkhögskolas område innehåller ett flertal olika byggnader från olika tidsperioder. Genom åren har en del byggnader tagits bort och andra byggts ut.

Storgård

Storgård kallas den stora gula tegelbyggnaden, Denna byggnad sitter ihop med en lägre utbyggnad som fortsätter på sidan om, kallad centrumbyggnaden eller huvudbyggnaden. I den stora tegelbyggnaden finns våra hotellrum, relax, expeditionen med kontor för personal samt vårt resurscentrum. På kortsidan finns även Konstskolans verkstad för textiltryck.

I den utbyggnad som följer tegelbyggnaden finns bland annat aulan, receptionen, Restaurang Akvarellen. En trappa ned möter man sedan vår huvudentré och Galleri Y. Intill Galleriet finner ni Konstskolans verkstäder och ateljéer, indiespelutvecklarnas skolsal samt några av våra designade mötesrum.

Kort sagt är det här en byggnad med en mängd olika verksamheter och användningsområden!

Gammelgård

Gammelgård är den röda träbyggnaden på vår stora innergård. Sunderby folkhögskolas äldsta byggnad, byggd på 1700-talet. Gammelgård har varsamt renoverats genom åren för att så långt det går behålla dess ursprungliga uttryck, men ibland är tidens tand inte varsam och då krävs det större renoveringar för att kunna fortsätta använda byggnaden.

År 2023 renoverades köket i Gammelgård av Sunderby folkhögskolas deltagare på Konstskolans kurs ”Färg, form och inredning”. Väggar, golv, inredning fick antingen bytas ut eller fräschas upp. Men vi var nog med att stilen på ”det nya” skulle följa gammelgårds anda.

Klostret

Klostret är den stora vita tegelbyggnaden på vår innergård. Byggd under 1920-1922 och hade som första användningsområde att vara folkhögskolans skolsalar och internat. Numera är Klostret en byggnad som används till vår konferensverksamhet med stora och små möteslokaler. Här hålls även korta kurser som BAM-Arbetsmiljö.

Den största lokalen kallas Melandersalen och är döpt efter Sunderby folkhögskolas grundare Emil Melander. Vår näst största lokal i Klostret är Breitholtz, döpt efter Anna Breitholtz en av våra lärare och engagerade folkbildare under tidigt 1900-tal.

Västergård

Västergård innehåller 14 lektionssalar samt grupprum, kontor och personalrum. Flera av våra långa kurser/utbildningar bedrivs här, som Allmän kurs och Naturvetenskapligt basår.

Här finns även Kooperativ Valborg caféverksamhet – Café Valborg, ett omtyckt café för deltagare, personal, Kråkbergsskolans elever och externa besökare. Västergprd är även platsen för föreningen Blisshuset som arbetar med att bilda, sprida och utveckla blisspråket.

Västergård har ibland hyrts ut till externa arrangemang och föreningar.

Gästvillan

Den tidigare rektorsvillan har haft många användningsområden genom åren. Numera är den platsen för Kooperativ Valborg, Studio Valborg konstnärsbutik, tavelinramning och Bevara digitalt.