Varmt välkomna till Sunderby folkhögskola i Luleå!

Vi värnar om hela människan och bildning för alla, oavsett om det handlar om en kurs, en lunchservering eller ett projekt. Hur du än möter oss hoppas vi att du känner den omtanke och värme vi vill förmedla till dig.

Nutid

Fotograf Anders Alm

Vår verksamhet

Sunderby folkhögskola har med åren utökat sin verksamhet att gå från endast kurser och utbildningar till att även erbjuda restaurang, hotell, konferens, galleri, projektavdelning och resurscentrum.

Partipolitiskt och religiöst obundet

Idag bedrivs Sunderby folkhögskola som partipolitiskt och religiöst obundet. Verksamheten drivs av huvudmännen LO, Unga örnar och ABF. Sedan 2017 är hotellverksamhetens biblar utbytta mot FN:s barnkonvention och konvention om mänskliga rättigheter.

Kurser/utbildningar

Sunderby folkhögskola har utbildningar och kurser inom gymnasieämnen, konst, spelutveckling, arbetsmiljö och mycket mer. Korta, långa, på plats, distans, från 18 år upp till senior. Totalt har vi cirka 400-500 deltagare (studeranden) fördelade på de längre kurserna. Vi bedriver även korta kurser som startar fortlöpande under året både i egen regi och i samverkan.

Se alla kurser/utbildningar här.

Projekt

Sunderby folkhögskola bedriver flertalet projekt där vi bland annat jobbar för demokrati, hållbar odling och folkbildning.

Läs mer om våra projekt här

Hotell, konferens, restaurang

Med 31 hotellrum, flertalet konferenslokaler och en restaurang kan vi erbjuda många möjligheter att träffas.