Ikon för utbildning

Naturvetenskapligt basår

Fixa behörighet till högre studier

På naturvetenskapligt basår läser du in särskild behörighet i de naturvetenskapliga ämnena samt matematik i mindre grupp. Studierna sker på plats på Sunderby folkhögskola med lärarledda lektioner i klassrum, och bedrivs på heltid (100 % studietakt) och  kommer att ha ett högt tempo, för att hinna med alla ämnen på ett läsår. Därmed förutsätter det att du har förmåga att planera dina studier och ansvara för ditt lärande. Vi erbjuder också särskilda lektionspass som du kan boka för att arbeta med läxor eller få extrahjälp med uppgifter och laborationer.

Vi individanpassar varje deltagares studieplan, vilket innebär att det finns möjlighet att enbart läsa en del av ämnena, exempelvis om man redan har behörighet i vissa av ovanstående ämnen eller om den inte behövs för den vidareutbildning man siktat in sig på.

Naturvetenskapligt basår går att läsa på en termin eller ett år.
De har olika ansökningsperioder, se listan på kurser nedan för mer information.