Studieinformation

Det som skiljer folkhögskolestudier från andra studieformer är att du som deltagare ges möjligheten att vara med och påverka dina studier på ett annat sätt än du kanske tidigare är van vid.

Här utgår vi alltid utifrån dina egna behov, förkunskaper och erfarenheter – allt för att du skall nå dina mål på bästa möjliga sätt.

På den här sidan har vi samlat nyttig information för dig som deltagare.

Studeranderättslig standard

Sunderby folkhögskolas studeranderättsliga standard beskriver folkhögskolans viktigaste regler, riktlinjer och rutiner som påverkar dig som studerande och din studiesituation på folkhögskolan. Som studerande på folkhögskolan är det därför viktigt att du känner till dessa. Syftet är att du som studerande ska veta vad som förväntas av dig, men också vad som du kan förvänta dig av skolan.

Öppna pdf.en genom att klicka på länken nedan:

2023 Studeranderättslig standard

Serviceavgift

Undervisningen är avgiftsfri vad gäller administration, lärare och undervisningslokaler. Däremot betalar alla en serviceavgift och i den ingår deltagarförsäkring, vissa läromedel, kopiering, deltagarsociala aktiviteter och lunch första och sista skoldagen.

Antagningsbesked

För kursstart augusti månad skickas antagningsbesked i slutet av juni.
För kursstart januari månad skickas antagningsbesked i mitten av december.

Antagningsbesked skickas till den e-post adress du har lämnat i din ansökan. Kontrollera din skräppost om du ej har fått besked.

Inför kursstart

I ditt antagningsbesked finns information om kursstart. Ibland skickas även information ut via e-post eller via Schoolsoft.
Kontrollera din skräppost och kontakta syv@sunderbyfolkhogskola.se om om du ej har fått besked.

Asylsökande

Vi har möjlighet att anta asylsökande till våra kurser och du kan söka till alla kurser/utbildningar i vårt utbud.

Behöver du läsa in gymnasiet eller grundskola och träna mer på det svenska språket kan vi rekommendera kursen Allmän kurs grund.
Ansökan lämnas in via sidan Schoolsoft, se länk till ansökan på vardera kurssida. Om du behöver hjälp att ansökan eller har frågor kan du kontakta vår studie- och yrkesvägledare.

Studie- och yrkesvägledare

Har du frågor om våra kurser eller din ansökan? Vill du komma på ett studiebesök?
Kontakta våra studie- och yrkesvägledare, klicka här för kontaktinformation

Nyttiga länkar:

• Följ oss på sociala och digitala medier
    Facebook, Instagram, Youtube