Group Created with Sketch.

Studieinformation

Group Created with Sketch.

Studieinformation

Det som skiljer folkhögskolestudier från andra studieformer är att du som deltagare ges möjligheten att vara med och påverka dina studier på ett annat sätt än du kanske tidigare är van vid.

Här utgår vi alltid utifrån dina egna behov, förkunskaper och erfarenheter – allt för att du skall nå dina mål på bästa möjliga sätt.

Reception

Vår reception finner du i huvudbyggnaden, intill Restaurang Akvarellen. Här kan du få hjälp att hitta en plats eller person du söker.

Det finns även möjlighet att handla godis, chips och läsk samt vissa hygienartiklar.

Restaurang Akvarellen

Vår egen restaurang serverar lunch måndag-fredag kl 11-13. Öppet för deltagare, personal, konferens- och hotellgäster samt andra besökare.
Deltagare har rabatterat pris på lunch i Restaurang Akvarellen. Det finns även möjlighet att köpa färdigpackade matlådor via receptionen.

Vissa dagar serveras även frukost i restaurangen, den är först och främst till för våra hotellgäster man även externa besökare kan i mån av plats köpa frukost. Kontakta vår reception om du är i behov av frukost.

Kooperativ Valborg

På Sunderby folkhögskola hittar du Kooperativ Valborg som driver ett café, konstbutik, inramning, bild/film-digitalisering, vaktmästeri och kontorsarbete.

Café Valborg finns i Västergård som är den låga gula tegelbyggnaden på vårt område. Där kan du köpa kaffe, te, läsk, frukt godis och gott hembakat bröd och fikabröd.

Studio Valborg hittar ni i huset på Kråkbersvägen 4. Här finns en butik med konstnärsmaterial samt en ramverkstad. På övervåningen finns Bevara Digitalt som kan digitalisera film och bild från t.ex. Diabilder, VHS och smalfilm.

Kooperativ Valborg är öppet för alla. Du behöver inte vara deltagare/studera på folkhögskolan.

Läs mer om Kooperativ Valborg här

Internat/boende

Sunderby folkhögskola har inget internat eller studentboende. De flesta som studerar hos oss söker bostad via de kommunala och privata bostadsföretagen. Skulle du behöva en snabb lösning eller tillfälligt boende kan vi rekommendera vårt eget hotell.

Hotell

Som deltagare hos oss har du möjlighet att boka rum på vår eget hotell till rabatterat pris. Vi har enkel, dubbel och trippelrum. Hotellrum kan vara en bra lösning för dig som reser hit för skolträffar eller medan du letar mer permanent boende.

Det rabatterade priset gäller även studenter på LTU – Luleå tekniska universitet.

Deltagar/studentpris:

• Enkelrum 400 kr/natt
  • Dubbelrum 500 kr/natt
  • Trippelrum 600 kr/natt
  • Fyrbäddsrum 700 kr/natt

Allt detta ingår:
Frukost, gemensamt matrum med kyl, micro, diskho, vattenkokare, bestick, tallrikar och glas.
Gratis wifi, parkering och tillgång till hotellets relaxavdelning med bastu.

Bokning:
För att boka hotellrum med deltagar/studentpris kontaktar du vår reception och meddelar att du är deltagare/student samt vilken kurs du läser.

boka@sunderbyfolkhogskola.se alt 0920-26 66 00

Parkering

Vi har en stor kostnadsfri parkering för deltagare och gäster intill vår huvudentré. Här kan du som studerar hos oss parkera din bil utan kostnad.

Kollektivtrafik

Luleå lokaltrafik trafikerar Södra Sunderbyn och har två hållplatser nära Sunderby folkhögskola. Hållplatsen ”Folkhögskolevägen” finns intill vår huvudentré och hållplatsen ”Sunderbyvägen” ligger en kort promenad från vårt område. Se tidtabeller och mer information på llt.lulea.se (extern länk)

Livsmedelsbutik, bibliotek, badhus, restaurang, träning

I Södra Sunderbyn finns det tre restauranger – Restaurang Akvarellen på Sunderby folkhögskola, Byns kök och Quintos. I det närliggande bostadsområdet Gammelstad finns ett mindre centrum där det finns livsmedelsbutik, bibliotek, badhus, restauranger och träningscenter. Det är även i Gammelstad du hittar Världsarvet Gammelstads kyrkstad.

Kontakt

Kontakta oss om du har frågor om vår service på Sunderby folkhögskola eller önskar boka ett hotellrum.