Group Created with Sketch.

Studieinformation

Group Created with Sketch.

Studieinformation

Det som skiljer folkhögskolestudier från andra studieformer är att du som deltagare ges möjligheten att vara med och påverka dina studier på ett annat sätt än du kanske tidigare är van vid.

Här utgår vi alltid utifrån dina egna behov, förkunskaper och erfarenheter – allt för att du skall nå dina mål på bästa möjliga sätt.

Ditt stöd på folkhögskolan

Vi vet att alla lär sig kunskap på olika sätt och har olika behov för att klara av vardagen. För att vara din hjälp till en bättre vardag på Sunderby folkhögskola och för att hjälpa dig att klara av studierna jobbar vi med olika stöd och hjälpmedel.

Deltagarstöd

Deltagarstödjarna är en naturlig del i vår folkhögskola som vi är mycket stolta över. De fungerar som ett extra stöd där de hjälper till med struktur både i dina studier och i ditt vardagliga livspussel.

Kurator

Ibland kör man fast när livet inte går som man vill och då har vi en egen kurator som kan hjälpa dig. Här kan du få hjälp att hitta nya möjligheter, eller bara bli lyssnad på. Det ger en trygghet att ha egen kurator på folkhögskolan som också kan hänvisa vidare om det behövs.

Läs mer om vår kurator på den här sidan.

Tillgänglighet, hjälpmedel och trygghet

Sunderby folkhögskola vill vara en tillgänglig folkhögskola. I det finns en övertygelse om varje människas lika värde och rätt att söka kunskap, uttrycka sig och bli bemött med respekt och få del av inflytande och resurser på̊ lika villkor och där alla ska ha möjlighet att studera.

Det innebär att vi kontinuerligt jobbar för att ha bra hjälpmedel för våra deltagare och en arbetsmiljö som är tillgänglighetsanpassad. Kontakta oss för mer info om vilka hjälpmedel du har möjlighet att använda.

Vi är även noga med att alla, både personal som deltagare, ska vara parfymfria och drogfria för allas välmående och trygghet.

Deltagarkåren

Deltagarkåren jobbar för att alla deltagare på Sunderby folkhögskola ska få komma till tals och trivas under sin studieperiod.

Deltagarkåren består av deltagare från våra kurser och utbildningar på Sunderby folkhögskola. Deras uppgift är att vara deltagarnas röst och en viktig del i att öka och skapa trivsel för alla.

De är även med och skapar aktiviteter tillsammans med Sunderby folkhögskola där de antingen bidrar med idéer för aktiviteten eller är med och arrangerar den.
Allt bygger på frivilligt engagemang och viljan att påverka trivseln på Sunderby folkhögskola.

Deltagarkåren berättar om sitt arbete:

På våra möten diskuteras förslag vi har fått av andra deltagare men även det som vi själva känner behöver tas upp. När det gäller saker av vikt som ska bestämmas sker alltid en röstning om saken så att det blir så rättvist som möjligt, vi har även med oss minst en av deltagarstödjarna på våra möten, de har själva ingen rösträtt men då de jobbar väldigt nära oss deltagare så vill vi även höra vad dem har för tankar och idéer.

Vi i deltagarkåren gör allt vi kan för att alla som vistas här på Sunderby folkhögskola ska trivas och det är med den tankeställningen vi jobbar, vi är deltagarnas röst på skolan och vi gör allt vi kan för att alla ska få bli hörda.

Har man ett problem med hur saker och ting fungerar på Sunderby folkhögskola eller bara vill ha hjälp med att hitta rätt person att prata med så kan man komma till oss, vi finns här för allt man kan behöva ha hjälp med och om inte vi kan hjälpa så vet vi garanterat vem man ska vända sig till.

För att vara med i deltagarkåren behöver man vara deltagare på Sunderby folkhögskola och man bör även vara engagerad till att hjälpa andra på skolan, det kräver inte mycket av varje enskild person att vara med i deltagarkåren då man aldrig behöver ta på sig mer än man känner att man klarar av, det enda kravet vi har är att man kommer på möten och håller sig uppdaterad.

Kontakta oss om du har frågor om ditt stöd på Sunderby folkhögskola.