Träning och aktiviteter

Bild på yogamattor på ett golv

Träning och aktiviteter

Välkomna att träna med oss på Sunderby folkhögskola!

Vi erbjuder träningspass och aktiviteter för privatpersoner och företag. Ett sätt för oss att jobba med globala målet nr 3 – God hälsa och välbefinnade. För oss är det självklart att bildning hör ihop med både fysisk och psykisk hälsa.

”God hälsa är en grundläggande förutsättning för människors möjlighet att nå sin fulla potential och att bidra till samhällets utveckling.” – globalamalen.se

Mindfulness

Mindfulness kan även beskrivas som medveten närvaro. Att öva på mindfulness kan bland annat hjälpa till att minska stress, öka lugn och ro i kroppen samt ge en verktyg att hantera viss typ av obehag.

Ordet ”öva” är extra viktigt då det krävs just det, övning för att om och om igen hitta tillbaka när tankar och känslor drar en iväg till annat fokus. Det krävs även fortlöpande övning genom livet för att på sikt minska stress, öka lugn och ro, bli mer medveten samt lära sig hantera obehag. Därmed är inte ett pass i mindfulness hela lösningen, utan ett steg på vägen. Så fortsätt öva i din vardag, på de sätt du kan och om du vill återkommer du till oss för att öva i grupp.

Forskningen inom mindfulness är mycket intensiv och det publiceras fortlöpande nya artiklar i ämnet. Hittills har ca 4 000 artiklar publicerats! Är du intresserad av att läsa mer kan du besöka Mindfulnesscenter hemsida mindfulnesscenter.se samt American Mindfulness Research Association (AMRA) hemsida: Goamra.org

Friskvård

Erbjuder din arbetsgivare friskvårdsbidrag? Att utöva mindfulness kan vara något din arbetsgivare godkänner eftersom det är välgörande för både kropp och sinne.

Bra att veta

• Röd checkmark

Valfria kläder, gärna mjukt sittande.

Inga förkunskaper behövs.

• Röd checkmark

All kommunikation sker på svenska.

• Röd checkmark

Du behöver vara minst 18 år.

Observera!

Mini-retreat Mindfulness

Välkomna på ett mini-retreat på Sunderby folkhögskola där vi övar på mindfulness på olika sätt och vis. Vi bjuder på fika i form av frukt, grönsaker och bär samt vatten och en smoothie.

Vi vill bidra till mer välbefinnande och en möjlighet att lära sig mer om mindfulness/medveten närvaro. Kanske kan det hjälpa dig på vägen mot att få mer inre ro, hantera livets händelser eller bara välförtjänt egentid?

Kom i kläder du känner dig bekväm i, kanske mjuka kläder som låter dig vila när du sitter och ligger ned. Inga träningskläder eller skor behövs men du behöver kunna röra dig i enkla övningar.

Under dagen kommer du att få öva på mindfulness/medveten närvaro i korta övningar som avlöser varandra, där du antingen sitter eller ligger stilla. Det kommer även vara ett kort pass i mindful yoga som är en mycket långsam rörelseyoga. Tänk yoga som en sengångare ;)

Fikastunden blir även den en mindfulnessövning då vi kommer öva på att äta i medveten närvaro.

Inga förkunskaper behövs för att delta, men tänk på att du bör kunna sitta och ligga stilla under längre stunder. Du behöver även kunna röra dig i enkla positioner. Majoriteten av dagen är du tyst medan ledaren pratar, tänk därför på att du även bör orka med detta.

Obs! Går du igenom en svår period i ditt liv eller har andra faktorer som kan påverka dig bör du konsultera med läkare och/eller terapeut innan du deltar. Övning i mindfulness kan väcka upp tankar och känslor av både behag och obehag i den fysiska kroppen och sinnet.

• Svettigt: 0 av 5

• Öva mindfulness: 5 av 5

• -

• Om möjligt, ta gärna med dig:

• * Vanlig yogamatta, filtmatta eller ett liggunderlag som täcker hela din kroppslängd. (Vi har 7 st yogamattor att låna ut)

• * Ett öppet sinne :)

• -

• Valfritt att ta med sig:

• * Meditationskudde, sittkudde eller filt (vi har filtar)

• * Varma sockar

• * Anteckningsbok och penna (vi har papper och penna)

• Söndag 26 maj kl 09.00-12.00

• Begränsat antal platser, förboka senast måndag 20 maj.

• Det går inte att komma på drop-in.

• Kostnad:

• 400kr/person inkl frukt, grönsaker, bär, vattenflaska, smoothie

• Betalas med swish på plats

• Behov av övernattning?

• Vi har enkel, dubbel och trippelrum.

• Boka via boka@sunderbyfolkhogskola.se

Mindfulness 60 min

Under passet får du prova på olika övningar i mindfulness där du sitter eller ligger på en yogamatta/liggunderlag (stolar finns), en stilla övning i valfri position. Du är tyst under hela övningen.

Passet innehåller olika övningar i mindfulness. Under övningarna sitter eller ligger du på en yogamatta/liggunderlag (stolar finns), en stilla övning i valfri position. Du är tyst under varje övning. Mellan varje övning sker en tyst reflektion där du skriver valfria tankar till dig själv.

Går bra att ha vanliga vardagskläder, men välj gärna bekväma kläder som inte känns ansträngande i en viloposition. Filtar finns att låna, men om du är frusen rekommenderar vi dig att ta en varm kofta och varma sockar.

• Svettigt: 0 av 5

• Öva mindfulness: 5 av 5

• Avslappnande: 4 av 5

• Blunda och vila: 4 av 5

• Bokningsbara datum och tider:

• (Kommer inom kort)

Ledare

Linda har många års erfarenhet av ledarskap inom idrott, med fokus på dans och cheerleading. Certifierad inom chakrayoga och diplomerad mindfulnessinstruktör steg 1 via Mindfulnesscenter.

Plats

Passet hålls i byggnaden Danshuset. Ett rött litet hus på vår innergård, bakom byggnaden Gammelgård. Danshuset kan kännas igen på den långa stålrampen som leder upp till dörren. Se karta längre ned på sidan för vägledning.

Sunderby folkhögskola, Kråkbergsvägen 7, 954 42 Södra Sunderbyn

Kostnadsfri parkering finns intill vår huvudentré. Mittemot sporthallen, välj parkering för konferensgäst. Åker du med lokaltrafiken hoppar du av vid busshållplats ”Folkhögskolevägen”.

Kontakta oss om du har frågor, behöver avboka eller har andra funderingar.

Mån-sön kommunikation@sunderbyfolkhogskola.se
Mån-fre dagtid 0920-26 66 00