Träning och aktiviteter

Yoga Sunderby folkhögskola

Träning och aktiviteter

Välkomna att träna med oss på Sunderby folkhögskola!

Vi erbjuder träningspass och aktiviteter för privatpersoner och företag. Ett sätt för oss att jobba med globala målet nr 3 – God hälsa och välbefinnande. För oss är det självklart att bildning hör ihop med både fysisk och psykisk hälsa.

”God hälsa är en grundläggande förutsättning för människors möjlighet att nå sin fulla potential och att bidra till samhällets utveckling.” – globalamalen.se

Chakrayoga

Chakrayoga bjuder in till en nyfiken inre resa för att utforska dig själv samtidigt som du stärker och mjukgör din fysiska kropp. Positionerna varierar från enklare till mer avancerade och den inre resan sker via reflektioner/frågor som ställs under passet. Du svarar tyst inom dig, med din tanke och känsla. Meningen är inte att du ska finna svaren under passet, utan nyfiket så frön för att kanske nån dag hitta svaret.

Att reflektera över olika frågor samtidigt som man utför olika positioner är en spännande kombination, en del liknar det vid meditation i rörelse. Men låt inte den liknelsen lura dig, du bör vara beredd på ett träningspass för kropp, sinne och själ. Mer information om chakrayoga längre ned på sidan.

Friskvård

Tips! Kolla om din arbetsgivare erbjuder friskvårdsbidrag för yoga. Att träna yoga är välgörande för både kropp och sinne.

Varmt välkomna att träna chakrayoga med oss, och ta gärna med en portion öppet sinne, lekfullhet och nyfikenhet!

Chakrayoga - 7 chakran

Ett yogapass där vi går igenom våra 7 större chakran under ca 60 min.

Vi tar oss genom våra 7 större chakran från Muladhara till Sahasrara. Du kan se det som en nyfiken inblick i varje chakra och en slags resa genom kroppen. Från kraftfulla övningar i början till lugnare övningar mot slutet.

Passet innehåller även inslag av mindfulness och en kortare guidad meditation.

Vi hoppas att passet ska ge dig frön till din fortsatta inre resa samtidigt som du stärker och mjukgör din fysiska kropp. En stund för hela dig.

Muladhara chakra (rotchakrat)
Svadhistana chakra (navelchakrat)
Manipura chakra (solarplexus chakrat)
Anahata chakra (hjärtchakrat)
Vishudda chakra (halschakrat)
Ajna chakra (pannchakrat)
Sahasrara chakra (kronchakrat)

Bra att veta:
* Det är ett fysiskt krävande yogapass där du tränar, stärker och mjukgör din kropp.
* Inga förkunskaper behövs. Positionerna går att anpassa efter ens egen förmåga, det är okej att vila/pausa när som helst under passet
* Det finns yogamattor att låna.
* Valfria träningskläder, inga skor.
* All kommunikation sker på svenska.
* Du behöver vara minst 18 år.
* Går du igenom en svår period i ditt liv eller har andra faktorer som kan påverka dig bör du konsultera med läkare och/eller terapeut innan du deltar.
* Passet ställs in om det är färre än 3 personer bokade eller andra förhinder uppstår. Vi meddelar dig i så fall.
* Undvik doftsatta/parfymerade produkter så vi kan skapa ett tillgängligt besök för fler.

Till sist… Ta med en portion öppet sinne, lekfullhet och nyfikenhet.

Varmt välkomna att träna chakrayoga med oss!

• Pris: 180 kr/person/gång

• Gäller från hösten 2024.

• Begränsat antal platser

• Boka och betala online via Boka.se

• Tid: ca 60 min inkl introduktion

• Åldersgräns: Minst 18 år

• Svettigt: ca 3 av 5

• Fokus på hela kroppen

Chakrayoga - fokus

Ett yogapass med fokus på ett chakra eller ett tema per pass.

Ett yogapass där vi fokuserar på ett chakra eller ett speciellt tema under ca 60 min. När en fokuserar på ett chakra eller ett tema under ett helt pass finns det möjlighet att dyka lite djupare då alla rörelser och reflektioner baseras på det vi fokuserar på.

Dessa pass erbjuds mer sällan. För att se vilka datum vi erbjuder "Chakrayoga - fokus", se sidan schema.

Bra att veta:
* Det finns yogamattor att låna.
* Valfria träningskläder, inga skor.
* All kommunikation sker på svenska.
* Du behöver vara minst 18 år.

Till sist… Ta med en portion öppet sinne, lekfullhet och nyfikenhet.

Varmt välkomna att träna chakrayoga med oss!

• Pris: 180 kr/person/gång

• Gäller från hösten 2024

• Begränsat antal platser

• Boka och betala online via Boka.se

• Tid: ca 60 min inkl introduktion

• Åldersgräns: Minst 18 år

• Svettigt: Beror på vilket chakra/tema vi fokuserar på

Chakra

Inom yogafilosofin anses människan ha ett flertal chakran, ”energihjul” med olika egenskaper. Du kan se dina chakran som ett av flera sätt att jobba med dig själv och olika områden i livet. Att t.ex. känna mer trygghet, kreativitet, styrka, kärlek i livet kan betyda olika saker för olika människor, och det är inget du finner till fullo under ett yogapass. Men yoga kan vara en av flera ingredienser som hjälper dig på vägen.

Ledare

Linda är eldsjälen som älskar att lära sig nya saker, hon utbildar sig därför fortlöpande inom olika typer av yogatekniker och annat spännande. Är du nyfiken på vad hon studerar just nu och vad hon har för utbildningsplaner framöver, fråga nästa gång ni ses!

Hon har många års erfarenhet av utövande och ledarskap inom idrott (högsta merit EM-silver), certifierad inom chakrayoga och diplomerad mindfulnessinstruktör.

Plats

Passet hålls i byggnaden Danshuset. Ett rött litet hus på vår innergård, bakom byggnaden Gammelgård. Danshuset kan kännas igen på den långa stålrampen som leder upp till dörren. Se karta för vägledning.

Sunderby folkhögskola, Kråkbergsvägen 7, 954 42 Södra Sunderbyn

Kostnadsfri parkering finns intill vår huvudentré. Mittemot sporthallen, välj parkering för konferensgäst. Åker du med lokaltrafiken hoppar du av vid busshållplats ”Folkhögskolevägen”.

Karta: Hitta till danshuset

Nyhetsbrev

Vill du få nyhetsbrev när vi har något att berätta om yoga, mindfulness och retreat? Följ länken nedan för att komma till sidan om vårt nyhetsbrev.

Du är varmt välkommen att kontakta oss om du har frågor eller idéer!