Hotell

Välkommen till hotell och konferens på Sunderby folkhögskola – ett prisvärt och mysigt hotell i Luleå.

Hos oss ingår alltid frukost och wifi. Frukosten serveras antingen som buffé i vår egna Restaurang Akvarellen eller som färdigpackad frukostbox. Hur din frukost serveras meddelas vid check-in.

Om hotellet

Ett hotellrum med två enkelsängar bredvid varann. På väggen vid huvudänden hänger ett konstverk, en tavla. Rummet har mörkblåa gardiner.
Bild på bastu i relaxen

Hotellet

Hotellet har enkel, dubbel- trippel och fyrbäddsrum och ligger i Södra Sunderbyn i Luleå. Sunderby folkhögskola ligger i ett anrikt område, med en historia från så långt tillbaka i tiden som tidigt 1900-tal.

Hotellet ligger i samma hus som vår restaurang, galleri samt ett flertal konferens- och festlokaler. På en av våningarna finns terassen, ett rum med trinettkök och kylskåp. Här finns även en soffgrupp och ett långbord.

Tillgänglighet

Flera rum är tillgänglighetsanpassade och vi har även hjälpmedel som ljudfyr. Hotellrummen är fördelade på två våningar, välj om du vill ta hiss eller trappor.

Relax

I vår relaxavdelning finns dam- och herrbastu (jacuzzin tillfälligt stängd för underhåll). Det finns även en sittyta med korgstolar och bord där ni kan slå er ned en stund. Relaxen ingår kostnadsfritt för alla hotellgäster och vi har ingen åldersgräns. Barn är välkomna i sällskap med förälder som håller uppsyn och ansvarar för barnens säkerhet.

Badlakan finns att låna, vi har dock inte badkläder att låna ut men på handelsområdet Storheden som ligger några minuter bort med bil finns det butiker med goda öppettider.

Restaurang och bar

I samma byggnad som hotellet finns vår restaurang där ni även finner en bar med fullständiga rättigheter. Här serveras en god frukostbuffé för våra hotellgäster och externa besökare. Under sommaren och vid tillfällen då vi har få hotellgäster serveras frukosten istället som frukostbox. Hur din frukost serveras under din vistelse står att läsa i det välkomstbrev du får vid incheckning. Genom att anpassa hur frukosten serveras minskar vi vårt matsvinn och jobbar mer hållbart med våra resurser.
Om du önskar få frukostbox varje dag kan du meddela receptionen, tänk på att göra det i god tid (gärna några dagar innan din ankomst) så köket hinner förbereda frukostboxen.

Lunch serveras mån-fre kl 11-13. Obs! Under sommaren har vi avvikande öppettider i vår restaurang. Se sidan Restaurang Akvarellen för mer info.

Önskar ni äta middag kan vi tipsa om de restauranger som finns i vår närhet här i Sunderbyn: Byns kök och Pizzeria Quintos.
I det intilliggande bostadsområdet Gammelstad finner ni fler restauranger och caféer bl.a Gammelstad pizzeria och Kaptensgården,

Aktiviteter

Det finns olika aktiviteter under året. På vintern är det mycket snö och stundtals mycket kallt, ta med dig varma vinterkläder. Det finns chans att se norrsken om du besöker oss under ”rätt” tid på året. Annars kan vi tipsa om skidåkning, promenad i byn, pulkbacke, skridskoåkning och korvgrillning över öppen eld. Sommartid är det behaglig sommarvärme och solen skiner dygnet runt, den berömda midnattssolen. En fin tid för bad, cykling, vandring, båtutflykter och picknick i midnattssolen.

På den här sidan har vi samlat tips på aktiviteter

Presentshop

Intill vår reception finner du smycken, hantverk och konstverk av lokala konstnärer och hantverkare. I receptionen säljs även godis, snacks, läsk, mensskydd, tandborste och annat bra att ha. Öppet mån-fre.

Parkering

Stor kostnadsfri parkering finns intill entrén samt ett antal parkeringsplatser med destinationsladdare för elbilar. Behöver du ladda bilen krävs det ett laddkort som du lånar via vår reception. Är du gäst på hotellet kan du meddela i förväg om laddkort behövs.

Hitta hit

Södra Sunderbyn är ett bostadsområde som ligger i Luleå kommun, Norrbotten. Hit tar du dig med egen bil, taxi eller lokaltrafiken LLT. I Luleå finns det en vältrafikerad flygplats samt en tågstation med goda förbindelser.

Entré dagtid: Dagtid har vi två entréer öppna. Vår huvudentré samt hotellets egen entré. Se karta längre ned.

Entré kvällstid: Kvällstid och helger är huvudentrén stängd och vi hänvisar till hotellets entré. Se karta längre ned.

Södra Sunderbyn

Här bor ni i lugna miljöer och med närhet till både Luleå city och Boden. I det intilliggande bostadsområdet Gammelstad hittar ni det världskända världsarvet Gammelstads kyrkstad. En sevärdhet väl värd att besöka året runt.

Luleå

Vill du besöka Luleå city med shopping, nöje, evenemang och museum ligger det bara 20 min bilresa bort. Om du vill veta mer om Luleås utbud kan du besöka sidan Visit Luleå, där finns samlad information om allt du kan se och göra.

Bokning och kontakt

Boka hotellrum online eller via personlig kontakt med vår reception, öppen mån-fre. Möjlighet finns till självincheckning via nyckelskåp.

Receptionen: 0920-26 66 00 boka@sunderbyfolkhogskola.se

Vid akuta ärenden, kontakta oss via 0920-26 66 55. In case of emergency please call +46920266655.

Kontakta oss

Boka våra hotellrum online eller kontakta oss om du vill boka via personlig kontakt.

Sunderby folkhögskola

Vi har flera byggnader på vårt område. Se kartan för att hitta rätt. Hotellgäster som anländer efter stängning hänvisar vi till hotellentrén.

Sunderby folkhögskola
boka@sunderbyfolkhogskola.se