Man föds inte rasist man blir det

Med stort hjärta och tankeväckande ord gästade Lilian Thuram Sunderby folkhögskola för att prata om rasism, sexism och fördomar. Ämnen som för många kan kännas tunga att prata om men Lilian har hittat ett sätt som når ut, ger hopp och bjuder på insiktsfulla tankar.

För Lillian var det inget val att engagera sig eller inte, engagemanget utlöstes av en traumatisk upplevelse. ”Man glömmer aldrig första gången man blir utsatt” berättar han.

Händelsen han talar om var när han gick i 5.an och blev kallad ”svarting”. Han förstod inte vad klasskamraterna menade, det var första gången han blev identifierad som ”svart”.

Han ville förstå och frågade sin mamma som svarade: ”Så är det, folk är rasister och det kommer aldrig att ändras”. Som vuxen fick han också uppleva rasism många gånger bla under hans karriär som fotbollsspelare där publik gjorde apljud. Åren med oförståelse från personer runt om han gjorde det inte bättre och engagemanget växte.

För Lillian har det därför blivit viktigt att prata och engagera sig genom hela karriären men när ett hjärtfel satte stopp för fotbollskarriären startade han en stiftelse för att utbilda mot rasism. Han har sedan dess föreläst och skrivit flera böcker, bland annat ”Mina svarta stjärnor”, ”Vår historia” och ”White thinking”. 2017 han blev utnämnd till hedersdoktor i humaniora vid Stockholms universitet och reser ofta runt bland skolor för att prata med ungdomar om rasism och fördomar.

Under föreläsningen tar han flera gånger upp vikten av att prata:

Om vi inte pratar kan vi inte förstå, lära oss och växa tillsammans. Vi bär alla med oss fördomar kopplade till historien, både medvetet och omedvetet. Det är viktigt att förstå det samt bakgrunden till historien. Lilians stiftelses sammanfattar det i mottot: Man föds inte rasist man blir det.

Men vad kan vi göra?

Det du kan göra är att se och lyssna på Lillian Thurams föreläsning och prata. Prata med dina barn, vänner, kollegor, släkt. Prata, lyssna och ställ frågor.

Filmad av Rättighetscentrum Norrbotten på Kulturcentrum Ebeneser 2022-09-22.

Lilian Thuram och Sunderby folkhögskola

På Sunderby folkhögskola talade Lillian Thuram inför en fullsatt aula, svarade på frågor och fick snabbt en varm relation med publiken med sitt lugna och härliga sätt. Att få gästas av en föreläsare som med ett engagerande och tydligt sätt lyckades skapa engagemang och vända på tankebanor var för oss en ära. Samma kväll talade han på Kulturcentrum Ebeneser där den även filmades till vår stora lycka.

Vi vill tacka Lilian Thuram för en mycket bra och tankeväckande föreläsning och för det stora engagemang han visade till våra deltagare och de gästande eleverna. Vi vill även tacka Rättighetscentrum Norrbotten som arrangerade föreläsningen samt rikta ett tack för stödet till Forum för Levande Historia och i samarbete med RF-SISU Norrbotten.

Om Lilian Thuram: Lillian Thuram är känd som en av fotbollens stora världsstjärnor och var proffsspelare i nästan 20 år. Han var med när Frankrike vann VM 1998 och EM 2000, och igen när laget tog silver i VM i 2006. Numera aktuell som föreläsare och grundare av stiftelsen Fondation Lilian Thuram.

Francoise Sulé (tolk), Lilian Thuram (föreläsare), Maria Sjöström Gisslén (tolk), Juan Campmany (vice ordförande)
Foto: Sunderby folkhögskola 2022-09-22

Läs vidare

Lilian Thurams stiftelse