Kooperativ Valborg

En plats där alla får ta plats.

Café, konstbutik och mycket mer

På Sunderby folkhögskola hittar du Kooperativ Valborg som driver ett café, konstbutik, inramning, bild/film-digitalisering, vaktmästeri och kontorsarbete.

Café Valborg finns i Västergård som är den låga gula tegelbyggnaden på vårt område. Där kan du köpa kaffe, te, läsk, frukt godis och gott hembakat bröd och fikabröd.

Studio Valborg hittar ni i huset på Kråkbersvägen 4. Här finns en butik som har ett stort utbud av konstnärsmaterial samt en ramverkstad som kan hjälpa med både stort och litet när det gäller inramning. På övervåningen finns Bevara Digitalt som är väldigt duktiga på att digitalisera film och bild från t.ex. Diabilder, VHS och smalfilm.

Kooperativ Valborg är öppet för alla. Du behöver inte vara deltagare/studera på folkhögskolan.

Kooperativ Valborg är ett arbetsintegrerat socialt företag (ASF), som drivs som en ekonomisk förening.
De äger och driver kooperativet tillsammans genom principen ”en-medlem-en-röst.
Varje medarbetare är delaktig i företaget med både ansvar och inflytande.

Kooperativ Valborg är inte ett vinstdrivande företag i den meningen att de ska tjäna så mycket pengar som möjligt. Vinsterna återinvesteras istället i företaget, vilket kan ge människor anställning.
Det kan vara svårt att få arbete på den öppna arbetsmarknaden efter att man har varit sjuk en längre tid och genom att använda vinsten till anställningar kan fler erbjudas arbetsträning/praktik.

Kooperativ Valborg utför olika tjänster gentemot och i anknytning till Sunderby folkhögskola, bl.a. vaktmästeri, café, inramning och konstbutik.

Arbetsuppgifterna är många och varierande, samt anpassade efter vår arbetsförmåga. För att undvika utbrändhet, långtidssjukskrivningar och stress arbetar vi därför i ett lugnare tempo och efter sin egen förmåga.