Ikon för utbildning

Praktikbesök på advokatfirma

När vi kliver in genom dörren hos Advokatfirman Lundberg & Åkerlund blir vi genast bemötta med ett stort leende och ett varmt välkomnande från en av advokaterna. Vi får följa med till ett av rummen där de sitter och jobbar.

Här träffar vi vår praktikant som under en tid har fått en inblick i hur yrket advokat kan se ut. Allt från att transkribera förhör till att besöka tingsrätten. Under vårt möte får vi höra hur det har varit på praktiken och hur tankarna för framtiden ser ut. Vi får även en inblick i den utbildningsresa man gör till färdig advokat, mycket tack vare att advokatfirman har en till praktikant som studerar vid Umeå universitet samt att advokaten på firman delar med sig av sin utbildnings- och yrkesresa.

En reflektion där och då är att hela resan finns representerad i det här rummet, från den första praktiken och viljan att gå en väg – till studier på universitetet – till yrkesverksam advokat.

Alla steg man tar i sina studier, vägval, de slutförande proven och de år man gör i olika yrken inom juridiken tills man en dag kan jobba som advokat.

Resan till advokat är verkligen lång men utbildningen du har med dig öppnar många dörrar till olika yrken. Det finns en enorm yrkesbredd med en juristutbildning och det är en kunskap vi alltid kommer att behöva i vårt samhälle.

För vår praktikant har ett jobb inom juridik funnits med i tankarna länge. Just nu är det Allmänförberedande kurs som gäller, ett steg mot gymnasiekompetens, för att sen söka sig vidare till högre studier. En del går vidare mot Allmän kurs och söker sig därefter vidare till universitetet. För via folkhögskolan får man ett så kallat studieomdöme som ger dig behörighet att söka in till universitetet via folkhögskolekvoten.

Vi vill rikta ett stort tack till Advokatfirman Lundberg & Åkerlund för att ni har tagit emot vår praktikant och så fint låtit hen få ta del av ert yrke.
Och till sist vill vi till vår praktikant och praktikanten från Umeå universitet skicka ett stort lycka till med studierna!

Vill du veta mer om studier på folkhögskola och hur du kan få behörighet till högre studier?

Läs mer på vår hemsida och fråga oss gärna om du undrar över något.

Våra kurser och utbildningar

Vad är folkhögskola