Camilla Marklund har tilldelats Elle Key-priset

Hej Camilla!

Börja med att berätta om ditt yrke och vad du gör här hos oss?

Min huvudsyssla är nu redovisningsekonom/projektekonom/löneadministratör – dvs jag jobbar med det mesta inom ekonomi – bokföring, projektbokföring, bokslut, löneberedning mm – till oss själva och våra kunder. Vi har kunder från civilsamhället som ideella-och ekonomiska föreningar, stiftelser och något aktiebolag.

Nu till det roliga – du fick nyligen ett pris, berätta!

Jag har erhållit Ellen Key-priset, det delas ut till en person som under en längre tid ha gjort förtjänstfulla insatser inom svenskt folkbildningsarbete.

Motiveringen löd: Camilla Marklund har under drygt 20 år verkat som administratör vid Sunderby folkhögskola. Även om hennes kärnområde varit ekonomi och administration har hennes engagemang i innehållet i verksamheten bidragit till att lägga grunden för en väl fungerande arbetsplats.

Jag trodde först inte att det var sant när de ringde, så jag var tvungen kolla upp det på hemsidan och prata med kollegorna. När chocken hade lagt sig blev jag oerhört glad och rörd över den fina utmärkelsen och motiveringen. Senare i vår väntar en prisutdelning i Stockholm för mig och de andra två som också tilldelades Elle Key-priset. Det blir kul att åka ned.

Drygt 20 år stod det i motiveringen, men hur länge har du jobbat här på riktigt?

Sedan augusti 1998, så snart 24 år. Minus mina tre år som deltagare på vår konstskola. (Jobbade visserligen deltid med mina vanliga arbetsuppgifter under en del av den tiden.)

Under dina år hos oss, vilka yrken har du hunnit med?

Deltagar- och ekonomiassistent, löne- och personaladministratör, receptionist, projektmedarbetare/handledare, projektledare/handledare och konstpedagog. Hjälpt till lite i restaurangen, lokalvård och vaktmästeri.

Hur kom det sig att du började jobba på folkhögskolan?

Sökte jobbet som kamrer (controller), fick inte det, men blev erbjuden ett vikariat som deltagar- och ekonomiassistent.

Men nu undrar vi, hur har vi kunnat behålla dig så länge? Vad gör att du trivs här?

Jag är nyfiken, tycker om att lära mig nya saker och har tackat ja när jag fått frågan om förändrade arbetsuppgifter. Har haft förmånen att arbeta med människor som jag tycker om och respekterar.

Vi vet att du har intresse för konst och att du har gått konstskolan på Sunderby folkhögskola. Berätta hur var det och hur ser ditt konstnärliga skapande ut nu och framöver?

Jag har alltid tyckt om att teckna och sydde kläder till mina dockor tidigt. Har sytt kläder till mig själv och mina barn när de var små. När jag börjat jobba på folkhögskolan och såg utställningarna som konstdeltagarna hade funderade jag på vad jag skulle kunna åstadkomma om jag fick chansen.

Det tog mig två försök att få till en ansökan till konstskolan. Första gången vågade jag inte ens lämna in ansökan. Första året provade vi på de flesta verkstäderna. Jag fastnade för textil och textiltryck. Har svårt att hålla mig från att röra en textil. Jag kan beundra tekniken i en teckning eller en målning men den berör mig inte lika mycket som en textil.

Just nu prioriterar jag inte hantverket och skapandet men ser fram emot att ta upp det igen. Att laga och sy om dvs återbruk är något jag vill ägna mig åt. Återuppta textiltrycket. Fritt broderi har jag också funderat på länge.

Till sist…Berätta med egna ord hur du känner för folkbildning, folkhögskolan och ditt engagemang för Sunderby folkhögskola som du nu har fått pris för.

Jag har hittills inte tänkt på att det jag har gjort under mina år på folkhögskolan – arbetat och utbildat mig och andra – faktiskt är folkbildning. Men i princip allt vi alla på folkhögskolan gör är folkbildning. Vi möts – deltagare, kollegor, konferens- och hotellgäster och kunder alla i olika åldrar med sina erfarenheter. Vi möts i olika situationer och våra möten, särskilt de återkommande mötena, leder till att vi alla lär oss något – litet eller mycket.