Samarbete – fantasi – problemlösning

En dag med dramapedagogik i projektet Sarah är inte den andra lik. Den dag vi från projektledningen var på besök stod samarbete, fantasi och problemlösning på schemat.

Klicka på fotot för att se hela bilden.

Samarbete – fantasi – problemlösning

Eleonor introducerade dagens första övning genom att prata om samarbete. Det har gruppen pratat om tidigare, att det är viktigt att kunna samarbeta på arbetsplatsen och hemma. Att hjälpas åt och förstå varandras olikheter.

Vad är fantasi och varför är det bra att ha?

Den här dagen ska gruppen samarbeta och använda sin fantasi för att fantasin är en förutsättning för att kunna lösa problem. Det illustrerar Eleonor genom att ställa en stol upp och ner och sedan försöka hitta en plats i ringen bland de andra. Utan fantasi kan hon inte komma på att vända på stolen för att få en plats, men om hon använder sin fantasi kan hon komma på att det finns en plats till henne om hon bara vänder på stolen.

Gruppen förstår innebörden av att lösa problem och använda fantasin. Det är lätt att följa med när Eleonor gestaltar orden.

Tyst fantasi

Gruppen får en uppgift i tre steg. På ett stort blankt papper ska de måla krumelurer. En person börjar och fyller penseln med färg och målar tills färgen är slut, då tar nästa vid och gör samma sak. När papperet är fyllt med svarta krumelurer ska de färglägga. Alla får färglägga och använda alla färger.

Ingen får prata under tiden som de målar för att främja den egna fantasin och inte hämma varandra. Alla får bestämma själv i den gemensamma övningen.

I det tredje steget ska de måla detaljer i bilden, alla får själv bestämma hur deras detaljer ser ut och var de ska vara på den gemensamma målningen. Även denna gång målar de tyst, utan tipsa eller råda varandra hur man ska göra. Det är din egen fantasi, du bestämmer.

Samarbete och koncentration

De har alla varit mycket koncentrerade under tiden de har målat. Tillsammans med Maria som bistår Eleonor gör de ett rollspel som illustrerar koncentration och hur det är när man blir störd. Alla förstår vad de ser och kan sedan tala om hur viktigt det är med lugn och ro när man ska koncentrera sig och lära sig något, som tex ett nytt språk. Gruppen får prova på två övningar till som fördjupar lärandet om samarbete och koncentration.

Den första är en övning som heter Spegeln, där ska deltagarna härma varandras rörelser två och två under tystnad. Det är en övning i fokusering, kroppskontroll och i att ha ögonkontakt med en annan människa under lång tid.

I den andra övningen ” Alla som … byter plats” blir det mer fart. En deltagare står mitt i ringen och säger att alla som tex tycker om att cykla byter plats. Det är viktigt att uttala orden tydligt och det kan vara jobbigt att stå mitt i cirkeln. I den här övningen får deltagarna öva på att prata svenska och att vara i centrum.

Dags att berätta om din fantasi

Målningen har torkat och det är dags att använda fantasin! Nu ska alla berätta vad de ser i bilden – jordgubbar, ankfötter, blommor, regndroppar. Alla får prata, ta plats och sätta svenska ord på det de ser, samtidigt som de tränar sin fantasi och förmågan att lösa problem.

Det var en rolig och berikande dag som gav många skratt och insikter.
Kanske fick även du som läser några tankar med dig på vägen. Använd din fantasi, fundera på vad samarbete kan vara och vad du behöver för att koncentrera dig.

Vill du veta mer om projektet? Eller har du idéer för samverkan eller praktik?
Besök vår sida för projekt och kontakta oss gärna.

Vidare läsning:

Drama som metod – Hur kan drama stärka individen? Och hur kan det vara en bra metod för att lära sig svenska och på sikt etablera sig på arbetsmarknaden?

Sarah står för Språk och ARbete genom Aktivitet och Hälsa) och är ett projekt som Sunderby folkhögskola driver tillsammans med Arbetsförmedlingen och med delfinansiering från Europeiska Socialfonden. Projektet vänder sig till utrikesfödda kvinnor som står långt från arbetsmarknaden.