Ikon för utbildning

Allmän kurs

Allmän kurs – En väg till högre studier

Allmän kurs vänder sig till dig som behöver fixa din behörighet från grundskola och/eller gymnasiet. Det är dina förutsättningar som avgör hur länge du går hos oss. Studietiden baseras på hur många ämnen, och hur mycket tid, du behöver för att färdigställa dina studier. Att studera heltid på Allmän kurs innebär att du läser minst 20 timmar i veckan.

Du har utöver din ordinarie studieplan möjlighet att välja någon av våra tillvalskurser som ligger utanför de gymnasiegemensamma ämnena. Under åren har vi bl.a erbjudit tillval som självhushållning, friskvård, rollspel, spelutveckling, tala, konst och mycket mer. Tillvalen kan förändras under året, vilka tillval du kan välja presenteras under de första studieveckorna.

Behöver du läsa på grundnivå? Kolla in Allmän kurs grund

Behöver du läsa på gymnasienivå? Kolla in Allmän kurs gymnasienivå

Vi kan även tipsa om Naturvetenskapligt basår, en kurs för dig som vill söka vidare till högre studier.

Kursstart

Kursstart på Allmän kurs sker både på hösten och våren, det innebär att ansökan kan göras varje halvår. Bra va!?

Studieomdöme

Efter avslutad utbildning/kurs får du ett studieomdöme som är en sammanfattande bedömning av din studieförmåga. Bedömningen görs årligen gemensamt av alla dina lärare på skolan. Utbildningen är till för dig som vill förbereda dig för att söka vidare till högskola, universitet, yrkeshögskola eller få klart ditt treåriga gymnasium och etablera dig på arbetsmarknaden.