UKR-FOLK

Projektet vill stärka civilsamhället i Ukraina genom folkbildning. Pedagoger och personer som arbetar med ungdomar och unga vuxna i Ukraina kommer att få ta del av svenska folkhögskolors verksamhet genom workshops på olika teman och genom att jobbskugga hos sex olika folkhögskolor i Sverige. Mötet mellan ukrainska och svenska pedagoger kommer också ge de svenska folkhögskolorna värdefulla erfarenheter.

Projektet finansieras av Svenska institutet och pågår mellan 2024-03-01 till 2026-02-29.

Sunderby folkhögskola är projektägare och de ukrainska samarbetspartnerna är Ukrainian Bildung Network (UBN) som bland annat arbetar för stärkt vuxenutbildning och för att etablera ett nätverk för ukrainska folkhögskolor och Ukrainian Leadership Academy (ULA) som arbetar med ungdomar och ledarskap. Utöver dessa är även Chortkivregionen och Ukrainian Scandinavian Center involverade som experter.

Övriga svenska folkhögskolor som ingår i projektet är Västra Götalandsregionens folkhögskolor, Litorina folkhögskola, Hola folkhögskola, Färnebo folkhögskola och Mångkulturella folkhögskolan i Göteborg.

UKR-FOLK i media

”Nytt projekt ska främja utbyte mellan folkhögskolor i Sverige och Ukraina”.
Läs artikeln (extern länk till sidan Sveriges folkhögskolor)

Publicerad 2024-02-22

Radio

”Folkhögskolor ska hjälpa Ukraina att bygga en ny demokrati”.

P4 Gävleborg | Sveriges Radio, sändes 2024-03-23

Bild av Engin Akyurt via Pexels.