DC Farmers

Norrbotten har en mycket låg självförsörjningsgrad på livsmedel och när de värmealstrande industrierna ökar kommer det att finnas goda möjligheter att nyttja överskottsvärmen för matproduktion och på så sätt minska behovet av transporter och öka självförsörjningsgraden. Det innebär också att antalet personer som arbetar med odling behöver ökas. Yrkeskategorin går från mestadels visstidsanställda säsongsarbetande till tillsvidaretjänster då spillvärme och ledbelysning möjliggör åretruntodling.

DC Farmers är personalen i ett Arbetsintegrerande socialt företag som odlar och säljer grönsaker från växthus som tar tillvara överskottsvärme från Datacenter och liknande värmealstrande industrier. I projektet vill vi göra en pilotutbildning och skriva en handbok för andra som på ett socialt hållbart sätt vill ta vara på överskottsvärme för att producera närodlad mat.

Projektet drivs av Sunderby folkhögskola, RISE och Bodens kommun och finansieras av Vinnova och Region Norrbotten.

Projektet startar 2022-09-01 och avslutas 2024-06-06.

Koordinator för projektet är: Catharina Ljungcrantz

DC Farmers i media

Podcast

Lyssna på poddavsnittet med projekten DC Farmers och DC Farmers ESF. I avsnittet hör ni projektledare Catharina och handledare Ulla och Anna-Karin. Inspelat mars 2023 av Sunderby folkhögskola.

Radio

En av projektledarna för DC farmers, Elias Sandling, intervjuas av P4 Norrbotten Sveriges radio.
Sändes oktober 2022.

Livesändning

Café Inblick gästade DC Farmers växthus i Boden.
Se inspelningen via vår Youtubekanal.

Sociala medier

Följ deltagarnas arbete med odlingen och uppstarten av ett ASF via deras egna sociala medier. Klicka på länkarna nedan eller sök på namnet DC Farmers Boden, så hittar du dem.

Foto: Mark Stebnicki, Pexels.