Konstparken

Varmt välkomna att uppleva Sunderby folkhögskolas konstpark och utställningen ”Onytta”.

Hösten 2022 fick den 2-åriga yrkesutbildningen i Konstnärligt arbete på Konstskolan, Sunderby folkhögskola i uppgift att arbeta med mallar från ”Norrbottens Järnverk AB” som legat i glömska i Tegelbruket, Marieberg utanför Luleå i över 40 år. Mallarna har använts inom SSABs/NJAs verksamhet åren 1940 – 1978.
När Norrbottens järnverk startade 1940 tillverkades det mesta av den nödvändiga utrustningen på plats. Snickeriet producerade en trämodell av objektet, den målades i rätt kulör (beroende på vilket material som skulle användas). Sedan byggdes en gjutform av sand upp runt modellen. Modellen togs därefter bort och gjutningen kunde ske.

Den 12 oktober 2022 invigdes Konstparken med en vernissage av utställningen ”Onytta”.

Deltagarna vid yrkesprogrammet har skapat installationer, konstverk av mallarna. ”Nytta blir onytta, mallar blir konst”. Det är häftiga föremål, dels via sin historiska berättelse, dels i sin form och utseende. Kom gärna och ta del av vårt läns historia som presenteras i en nyskapande tappning!

Verken finns att se i Sunderby folkhögskolas konstpark (innergården intill Klostret och Gammelgård) samt på en av väggarna i Restaurang Akvarellen.