Ikon för utbildning

Vad är en folkhögskola?

Vad är en folkhögskola? Det är en fråga med potential för en rad av olika svar beroende på vem du frågar. Hemsidan Folkhogskola.nu definierar en folkhögskola som: “…En form av vuxenutbildning och vänder sig i första hand till vuxna som är 18 år och äldre.” Med andra ord kan en folkhögskola beskrivas som en alternativ utbildningsform vänd till vuxna – men är det allt det är? Själv anser jag att den där frågan är mer nyanserad och har inte enbart ett uppenbart svar med vad den här typen av skolgång innebär. Visserligen, ja, en folkhögskola är en möjlighet till utbildning, men för mig är den mer än så.

Min väg var inte självklar

Den väg jag själv har tagit som slutligen fört mig hit har inte varit så pass självklar som man först kan ha tänkt. Jag tänkte likt många andra att mitt liv skulle följa den redan färdigutskurna mallen som finns när det kommer till skola och utbildning – först bli klar med grundskolan, för att sedan gå vidare till gymnasiet och slutligen universitetet. För mig var det här det enda alternativet jag kunde visualisera – en raksträcka genom skolsystemet. Så vad hände? Hur hamnade jag här?

Hur skulle jag nu lyckas?

När jag väl klev in i gymnasiet kan man säga att jag tappade mitt fotfäste och fann att jag var oförmögen att finna någon mark att stå på – jag bara fortsatte att rulla i min personliga nedförsbacke. Den personliga botten nåddes men jag kunde inte riktigt erkänna det för mig själv, rädslan för vad det sa om mig själv med att jag misslyckats med att följa min plan. Alla möjligheter att lyckats flöt ifrån mig framför mina ögon – hur skulle jag nu lyckas i livet när jag inte längre var på den enkelriktade filen?

Hopplöshet var ett ord som följde mig genom gymnasiet och längs vägen fick jag offra många läroämnen för att ens ta mig fram. Sedan stod jag på mållinjen, men utan någon medalj. Loppet hade jag nätt och jämnt klarat men jag hade tappat allt jag behövde för att ta mig vidare längst vägen.

Ett beslut som förändrade min framtid

Av en ren slump hittade jag vägen till Konstskolan på Sunderby folkhögskola. Utan att riktigt ha några framtidsambitioner beslöt jag mig för att ansöka och få en liten paus från skolan medan jag listade ut vad jag skulle ta mig till. Jag visste inte det då, men det beslutet skulle helt förändra min framtid. På konstskolan var jag fri och kunde fokusera på att skapa sånt som gav mig glädje. Det var först när jag gick mitt andra år – något jag inte planerat – som jag upptäckte vad mer folkhögskolan hade att erbjuda.

Som många andra tänkte jag att det bara fanns ett alternativ – en väg – att ta igen ämnen som jag missat under gymnasiet – Komvux. För att underlätta för mig själv bokade jag ett möte med studie- och yrkesvägledaren som fanns på folkhögskolan för att hjälpa mig få bättre koll på vad jag behövde ta igen med mera. Aldrig hade jag tänkt att jag kunde studera gymnasieämnen på folkhögskola, men den vägen kom plötsligt fram under vårt möte. Till en början var jag lite osäker – folkhögskolor var väl ingen seriös skolform, tänkte jag. Om jag bara hade kunnat ana hur fel man kan ha.

När jag tog beslutet att studera Allmän kurs på Sunderby folkhögskola kunde jag aldrig tänka mig hur mycket glädje en plats kunde ge. Hur jag blir sedd och hörd. Hur jag knutit band med människor i alla åldrar. Hur jag får redskap för att ta mig fram och hur jag är omgiven av folk som vill se mig lyckas och utvecklas. När jag pratar lyssnar andra och jag känner att jag får möjligheten att göra skillnad. Skolan bygger på en demokratisk grund och alla har möjlighet att delta.

Så, vad är en folkhögskola?

Så jag ställer frågan igen, vad är en folkhögskola? En folkhögskola är mer än bara en väg till utbildning – en folkhögskola är en andra chans, en möjlighet, ett hopp. En folkhögskola ser potentialen i folk och låter ingen falla mellan stolarna. En folkhögskola var min räddning och min väg mot ett slutgiltigt mål – bara att den vägen dit var lite mer variationsrik än jag först hade tänkt.

Colin Fredriksson
Deltagare Sunderby folkhögskola

Konstskolan år 1 och 2
Allmän kurs gymnasienivå